Van Thillo voorspelde donderdag dat de prijzen van kranten in de komende jaren gaan stijgen. Lezers zorgen over enkele jaren voor meer opbrengsten dan reclame, voegde hij eraan toe. ,,Kranten zijn nog altijd spotgoedkoop”, aldus de uitgever van onder meer het Algemeen Dagblad en de Volkskrant.

Wegener deelt de visie van Van Thillo niet. ,,Je kunt als bedrijf wel vinden dat kranten goedkoop zijn, maar uit onderzoeken blijkt dat lezers krantenabonnementen duur vinden. De vraag is hoever je de prijzen kan opdrijven voordat klanten weglopen; daar hebben we nog geen uitsluitsel over.”

Duurder papier

De Telegraaf Media Groep wilde niet ingaan op de specifieke ontwikkelingen bij de krant. ,,Wij kijken over de hele breedte van het bedrijf naar de inkomsten”, stelde een woordvoerder. ,,Een prijsverhoging laten we afhangen van de markt; die bepaalt hoever je kan gaan”, gaf hij wel aan.

Bij NRC Media was niemand bereikbaar voor commentaar. Wegener gaf vorige week aan dat de advertentieomzet in het eerste kwartaal met 10 procent daalde ten opzichte van het voorgaande jaar en voorlopig geen herstel toont. Daarnaast kampt het bedrijf met de stijgende prijs van papier. ,,We voeren daarom wel prijsverhogingen door, die soms hoger zijn dan de inflatie. Maar we blijven heel voorzichtig”, aldus de woordvoerder. Door de dalende reclame-inkomsten leveren lezers al een belangrijker aandeel van de omzet van de dagbladen van Wegener dan de advertenties.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl